SUN-BUS

SUN-BUS to sprawdzony system technologii fotowoltaicznej na pojazdy (autobusy, ciężarówki-chłodnie) oraz jednostki pływające (np. promy), poprawiający bilans energetyczny. System przetwarza promieniowanie słoneczne bezpośrednio na energię elektryczną bez zanieczyszczeń, hałasu i innych czynników niekorzystnych dla środowiska naturalnego. Powstał z myślą o zastosowaniu w autobusach komunikacji miejskiej i służy do wspomagania zasilania instalacji pokładowej 24 VDC. Został już zainstalowany na setkach pojazdów różnych producentów, w tym Solaris, Daimler, MAN, Autosan, Solbus.

Aktualnie funkcjonujące pojazdy komunikacji miejskiej są wyposażane w liczne urządzenia pokładowe, zasilane z instalacji 24 VDC, jak np. klimatyzacja, oświetlenie, systemy GPS, biletomaty. Wszystkie tego typu urządzenia łącznie konsumują duże ilości energii i tym samym istotnie zwiększają zużycie oleju napędowego w przypadku pojazdu z silnikiem diesel oraz redukują poziom naładowania baterii w przypadku pojazdu elektrycznego. W przypadku autobusu spalinowego, tego typu dodatkowe obciążenie i nadmierne rozładowanie akumulatorów po dłuższym postoju przy wyłączonym silniku często uniemożliwia jego ponowne uruchomienie – i to wcale niekoniecznie w mroźny poranek. Odpowiedzią na tego typu wyzwania jest właśnie system SUN-BUS.

Wybrane korzyści z zamontowania systemu:

  • Zmniejszenie zużycia energii – tj. oleju napędowego poprzez odciążenie alternatorów napędzanych silnikiem spalinowym (w przypadku autobusu spalinowego) oraz energii elektrycznej konwertowanej na 24 VDC z baterii trakcyjnych (w przypadku autobusu elektrycznego).
  • Możliwość ograniczenia wymaganej pojemności baterii trakcyjnych w przypadku autobusu elektrycznego, co obniża jego koszt oraz wagę.
  • Zmniejszenie emisji CO2 w przypadku autobusu spalinowego.
  • Wydłużenie żywotności akumulatorów instalacji 24 VDC.
  • Doładowywanie akumulatorów podczas postojów w zajezdni oraz na pętlach autobusowych z wyłączonym silnikiem.
  • Wydłużenie żywotności akumulatorów trakcyjnych, poprzez mniejszą głębokość ich rozładowywania DOD (Depth Of Discharge), która wpływa na ilość cykli jaką mogą przejść akumulatory.

 
Zużycie energii przez autobusy elektryczne wynosi około 1.8 kWh/km z czego około 0.8 kWh/km stanowi zużycie energii przez urządzenia komfortu pasażerskiego tj. klimatyzację i ogrzewanie. Instalując na autobusie elektrycznym system SUN-BUS o mocy 1.5 kWp, możliwe jest odciążenie przetwornicy ładującej akumulatory 24 VDC i w konsekwencji ograniczenie o ok. 6% zużycia energii przez autobus elektryczny przy prędkości komunikacyjnej autobusu wynoszącej ok. 18 km/h. Ma to zasadnicze znaczenie podczas doboru akumulatorów trakcyjnych do autobusu elektrycznego.

System SUN-BUS zasilany jest elastycznymi panelami fotowoltaicznymi (solarnymi), charakteryzującymi się promieniem gięcia wynoszącym 5 m. Panele wytwarzane są przy wykorzystaniu technologii produkcji bez użycia szkła, są więc odpowiednio elastyczne i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Dzięki odpowiedniemu systemowi laminacji i najwyższej jakości materiałom użytym do produkcji, panele solarne są w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Co więcej, panele są także 5x lżejsze w porównaniu do tradycyjnych paneli szklanych tej samej wielkości. Dostępne są różne rodzaje i wielkości paneli, w tym wysokowydajne panele back-contact. In-Lab zawsze służy pomocą w doborze odpowiedniej ilości i rodzaju paneli do danego typu pojazdu oraz warunków dachu.

Dostępny jest opcjonalny moduł komunikacyjny, który umożliwia podłączenie systemu SUN-BUS do chmury i regularne wysyłanie wszystkich danych telemetrycznych. Zaawansowana integracja z szyną CAN pojazdu jest również możliwa.

sun-bus_foto

System SUN-BUS może być instalowany w pojazdach bardzo różnego typu, także na jednostkach pływających. W przypadku zainteresowania systemem, w szczególności rzeczywistymi danymi pokazującymi jego efektywność (oszczędności na paliwie, redukcja emisji CO2, ilość produkowanej energii), serdecznie prosimy o kontakt.

sb_stats