UV-ERFLO to skuteczny system ciągłej dezynfekcji powietrza przepływającego przez układy klimatyzacji i dystrybucji powietrza w autobusach, wykorzystujący promieniowanie UV-C o najszerszym spektrum biobójczym. Biobójcze spektrum systemu UV-ERFLO obejmuje zarówno SARS-CoV-2, jak i inne patogeny (m.in. wirusy, bakterie, grzyby, pleśnie, mikroorganizmy chorobotwórcze), które mogą powodować poważne problemy zdrowotne u ludzi, także w skali epidemicznej. Zasada działania oparta jest na emisji promieniowania UV-C o odpowiednio dobranej długości fali przez właściwie zwymiarowane moduły systemu, zainstalowane w stosownych miejscach układu klimatyzacji lub/i dystrybucji powietrza w pojeździe.
W pierwszym roku wprowadzenia na rynek (tj. 2021), system UV-ERFLO został zamontowany przez In-Lab lub Partnerów na ok. 350 pojazdach komunikacji miejskiej, które realizują zadania przewozowe w 5 miastach w Polsce. Wymienione systemy składały się z ok. 1 600 efektorów, w większości przypadków z modułów UV-ERFLO M – najczęściej wybieranych przez Klientów. Daje to sumaryczną zainstalowaną moc promieniowania UV-C na poziomie ok. 20 000 W, dzięki czemu wiele miliardów patogenów przenoszących się codziennie w powietrzu w pojazdach nigdy nie stanie się zagrożeniem dla Pasażerów.
System UV-ERFLO przeszedł pozytywnie i bez zastrzeżeń wymagane badania techniczne przeprowadzone przez Katedrę Elektrotechniki i Elektrotechnologii Politechniki Lubelskiej, na podstawie których moduły UV-ERFLO zostały oznakowane certyfikatem CE.
Badania in vitro weryfikujące silne działanie biobójcze modułów UV-ERFLO wobec referencyjnych szczepów drobnoustrojów najczęściej występujących w powietrzu, w tym w autobusach oraz w systemach klimatyzacji, zostały natomiast przeprowadzone przez Katedrę Mikrobiologii Farmaceutycznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
Podstawowe parametry techniczne systemu UV-ERFLO w najczęstszych konfiguracjach dla dwóch typów pojazdów przedstawia poniższa tabela.
Nazwa | Pojazd 12m | Pojazd 18m |
Konfiguracja modułów | 4 x 36W | 4 x 36W + 4 x 36W |
Sumaryczna moc znamionowa | 144 W | 288 W |
Sumaryczna moc promieniowania UV-C | 48 W | 96 W |
Długość fali UV-C | 254 nm | 254 nm |
Zasilanie | 24 VDC | 24 VDC |
System UV-ERFLO nie wytwarza ozonu i – dzięki specjalnym osłonom – nie kieruje promieniowania UV-C do przestrzeni pasażerskiej. Jak widać na powyższym zdjęciu, profesjonalny miernik UV-C wskazuje zerowy poziom promieniowania przenikającego do przestrzeni pasażerskiej autobusu (niebieski kolor widoczny na zdjęciu nie jest promieniowaniem UV-C – to tylko wizualny efekt uboczny towarzyszący emisji UV-C, samo promieniowanie UV-C jest całkowicie niewidoczne). Dzięki temu, system UV-ERFLO może być bezpiecznie eksploatowany podczas realizacji codziennych zadań przewozowych i obecności pasażerów w pojeździe.
Dzięki modułowej budowie, instalacja systemu UV-ERFLO w danym pojeździe może zostać rozbudowana o dodatkowe moduły, m.in. detektory zwiększające bezpieczeństwo i wygodę serwisowania.
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z artykułami oraz materiałami prasowymi związanymi z wdrożeniami systemu UV-ERFLO:
Po naszym mieście jeżdżą autobusy, które zabijają wirusy
Podróżują bezpiecznie. Lampy UV-C chronią pasażerów komunikacji miejskiej przed covidem
Lublin kupi lampy do odkażania autobusów. Wybrano dostawcę
In-Lab zamontuje dezynfektory powietrza w lubelskich autobusach i trolejbusach
Przetarł poręcze w kilkanaście sekund. „Czy tak powinna wyglądać dezynfekcja?”
Puławy: podróżowanie w okresie pandemii będzie bezpieczniejsze
MZK Biała Podlaska testuje UV-ERFLO
Przystanek Szczepienie (autobus do szczepień wyposażony w system UV-ERFLO)
In-Lab: Rok 2021 pod znakiem UV. 350 bezpiecznych autobusów i trolejbusów
Sposobem w wirusa: UV-ERFLO od In-Lab